Omarm producten die er net iets anders uitzien

Het gaat om de inhoud

Misvormd fruit, groente, knollen en wortelen hebben dezelfde heerlijke smaak en zijn veilig om te eten. Laten we winkeliers dus proberen te overtuigen om ook lelijke en misvormde producten te verkopen.


“Als we onze vrienden zo kritisch zouden uitkiezen als onze producten, zouden we erg eenzaam zijn” (Masumoto, 2012)


We winkelen met onze ogen en zijn geconditioneerd om producten af te wijzen op basis van hun uiterlijk. Fruit en groenten zijn er in alle soorten, maten en kleuren en dat heeft geen invloed op de smaak of voedingswaarde.


Wat is dan het probleem?

De supermarktschappen puilen uit en toch halen veel landbouwproducten de schappen niet vanwege de productspecificaties. Dankzij strenge kwaliteitsstandaarden van winkeliers, moeten boeren bepaalde producten afserveren die niet voldoen op het gebied van vorm, formaat, kleur en rijpheid. Dit betekent dat bijna 1 op de 3 fruit- en groenteproducten wordt weggegooid op basis van uiterlijke standaarden. (Grewal et al., 2019)

Winkeliers weten immers dat 'perfecte' producten beter verkopen. De klant beoordeelt de versheid en kwaliteit op basis van het uiterlijk.



Hoe lossen we dit verontrustende probleem op?

Kies volgende keer eens voor de meest afwijkende producten als je boodschappen doet. Helaas zijn ‘lelijke' producten niet altijd verkrijgbaar in de supermarkt, door de uiterlijke standaarden waaraan we gewend zijn. Daarom is het nog belangrijker dat klanten de vreemd uitziende producten kopen als ze verkrijgbaar zijn, om zo vraag te creëren.

De uiterlijke standaarden van producten kunnen veranderen. Hoewel ze er anders uitzien, smaken ze hetzelfde en hebben ze exact dezelfde voedingswaarde als hun goedgekeurde broertjes en zusjes. Er is dus geen enkele reden om ze weg te gooien zonder ze ook maar een kans te geven.

Vergeet ook de losse en beurse producten niet en producten met een afwijkende kleur. Er is niets mis met een losse banaan of een rode peper met een groene vlek erop. Ze verdienen net zoveel liefde als ieder ander product!